Hvad søger du?

Pressemeddelelse: SamAqua optimerer indkøbsprocesserne

Nyt indkøbssystem fra Comcare skal gøre det lettere for forsyningsvirksomhederne at overskue indkøbsaftaler og håndtere fakturaerne. Indkøbschef forventer store rationaler.
03-05-2013

Et kvantespring

SamAqua, der leverer serviceydelser til en stor del af de fynske forsyningsselskaber - samt Fredericia Spildevand - tager nu et kvantespring i optimering af de fælles indkøbsprocesser. SamAqua har netop indgået aftale med it-leverandøren Comcare om levering af Comcares indkøbssystem Rakat. Og det vil ifølge indkøbschef i SamAqua Charlotte Hardam få stor betydning for arbejdsgangene i SamAqua og SamAquas ejere.

- Vi går bogstaveligt talt fra rekvisitionsblok på papir til en fuldt integreret løsning, så det siger næsten sig selv, at vi forventer en del rationaler, der begrunder valget af Comcares løsning med, at det er den rigtige løsning til den rigtige pris.

- Vi får et system, der ikke blot kan håndtere selve indkøbsprocessen elektronisk. Godkendelse af fakturaer og bogføring med integration til økonomisystem foregår i systemet. Så der er tale om en markant effektivisering af hele vores arbejdsgang, forklarer Charlotte Hardam.

Fuldt overblik

Hun forventer, at det nye system ikke blot vil give nogle rationaliseringsgevinster, men også betyde, at indkøbssamarbejdet får et løft.

- Vi får først og fremmest fuldt overblik over alle de indkøbsaftaler, der er med forskellige leverandører. I øjeblikket lægger de i nogle excell-ark og de er vanskelige at overskue for de medarbejdere, der sidder rundt om i de enkelte forsyningsselskaber. Så nogen gange bliver der købt ind et "forkert" sted, fordi man ikke er klar over, at vi faktisk har en indkøbsaftale på et givet område, forklarer Charlotte Hardam.

Alle indkøbsaftaler bliver nemlig lagt ind i det nye systems kontraktstyringsmodul, der således også gør det lettere for SamAquas ejere at dokumentere, at reglerne om indhentning af tilbud er fulgt til punkt og prikke.

Hos Comcare glæder salgschef Stig Larsen sig ikke overraskende over aftalen med SamAqua.

- Traditionelt er det de danske kommuner, der er vores kunder, men der er jo andre offentlige og halvoffentlige virksomheder, der ligesom kommunerne skal følge og dokumentere, at de overholder udbudsreglerne og som derfor kan have stor glæde af, at benytte vores system til håndtering af kontraktstyring og e-handel, siger Stig Larsen.

Hos Samaqua vil Charlotte Hardam ikke sætte beløb på en forventet gevinst.

- Nu skal vi først have systemet implementeret. Men jeg forventer at gevinsten bliver markant. Der ligger nogle store tidsbesparelser og venter på os, siger hun.

Yderligere information:

Charlotte Hardam, Indkøbschef hos SamAqua